CD 'same difference', (upcoming, to be released in late 2010, original painting by Boulin Hu)

 

 

 

 

 

-> more

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gal Hörorte | Klangräume

[Listening Places | Sound Spaces]

 

Book & Online Media Archive

sinefonia DIGITAL #3, wolke, Germany, October 2022

508 pages, 91 colour photos, pb., € 49. In German.

ISBN 978-3-95593-503-0 | www.wolke-verlag.de

A free digital open access version has been made available in January 2023, see here.
 

On 502 pages, this study explores seven selected listening venues, their histories, conceptions, receptions, contexts, audience surveys, participating artists, etc. The diversity of sound art is excellently reflected in Gál's dissertation. It is, first of all, in the most literal sense, a work of diligence, which is by no means meant in a negative way. The list of references alone reveals how much (systematic) work was involved in this investigation. With this dissertation Bernhard Gál has expanded the maps of sound art. In his "Conclusion", facts are brought together in a way that I have not previously encountered in any scientific publication.

[Martin Supper]


Following two publications on his own sound art and intermedia music projects and a documentation of the transdisciplinary festival shut up and listen!, Gál’s fourth book is a scholarly one. In his PhD thesis, Gál meticulously examines seven sound art presentations in Bonn, Koblenz, Krems, Salzburg, and Vienna, comparing spatial and perceptual perspectives and placing them in a larger context. The introductory chapters provide an overview of conceptual strategies and etymological roots, as well as a comprehensive review of relevant literature.

German Press Release | English Press Release

Körperliches Wahrnehmen von Klang im Raum“ – BERNHARD GÁL im mica-Interview

In conversation with Marie-Therese Rudolph, Gal's talks about his recent book publication Klangräume | Hörorte (Listening Places | Sound Spaces) as well as general aspects of installative sound art. German only, mica - music austria, February 2023.


 
 

Lectures, talks, presentations:

April 28, 2023, 19:30-21:00, University of Music and Performing Arts Vienna
(Anton-von-Webern-Platz 1, 1030; Future Art Lab - Großer Seminarraum VZG05)


February 15, 2023 tonspur, Vienna
Joint book presentation featuring Klangräume | Hörorte by Bernhard Gal, and Exhibiting SoundArt,
edited by Peter Kiefer & Michael Zwenzner. Presented by tonspur, Vienna.
a) 15:00-17:30 Public talks by B.Gál and P. Kiefer @ Barocke Suite C - MQ Direktion, MQ Wien
b) 17:30-19:00 Book presentation @ Buchhandlung Walther König, MQ Wien, Moderation: Barbara Barthelmes.

November 22 / 24 / 25 / 27, 2022 Jugendstiltheater am Steinhof, Vienna

following George Crumb: MAKROKOSMOS I-IV, presented by sirene Operntheater, in conjunction with Wien Modern 2022.
Nov. 22: Talk with Stefan Fricke (HR, Frankfurt)
Nov. 24: Talk with Georg Weckwerth (tonspur, Vienna)
Nov. 25: Talk with Marie-Therese Rudolph (Ö1 Zeit-Ton, Vienna)
Nov. 27: Talk with Barbara Barthelmes (musicologist, Berlin)

October 13-16, 2022 Donaueschinger Musiktage 2022
Presentation / book table at the Festival Donaueschinger Musiktage 2022,
among other recent publications by wolke.

 

 

Reviews
Order book
Download open access publication (pdf)
Audio publications
HomeCalendarWorkSoundsCDsBioPressLinks

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hörorte | Klangräume
reviews
top
 

 

Körperliches Wahrnehmen von Klang im Raum“ – BERNHARD GÁL im mica-Interview

(mica - music austria, 02/2023)

top
 

Viele Jahre hat er daran gearbeitet, unterbrochen von eigenen künstlerischen Arbeiten, Vorträgen, Kuratierungen, etwas Privatleben, vergangenen Herbst ist das Opus summum der Klangkunst als Buch, und nun als kostenfreies Open Source Dokument veröffentlicht worden. Der gebürtige Wiener Bernhard Gál hat sich ein komplexes Thema für seine Dissertation gewählt, doch ist er wohl der geeignetste dafür. Denn nur wenige haben sich in den letzten Jahrzehnten aus so vielen Perspektiven mit dieser noch relativ jungen, interdisziplinären Kunstrichtung beschäftigt. (...) Im Rahmen des Doktoratskolleg "Kunst und Öffentlichkeit", Salzburg, das er von 2010 bis 2013 absolviert hat, hat er den Grundstein zu seiner Dissertation mit dem Titel "Hörorte | Klangräume. Eine transdisziplinäre Topografie installativer Klangkunst" gelegt. Damit verweist er auf "die Raum- und Ortsbezogenheit, jene beiden Aspekte, die in der installativen Klangkunst zentrale Bedeutung erlangen und auch kaum voneinander zu trennen sind. Nämlich, dass sowohl in der Produktion als auch in der Rezeption der Bezug zum Ort, zum Kontext, zur jeweiligen Öffentlichkeit, aber auch der konkrete akustische und architektonische Raum immer eine wesentliche Rolle spielen."

Marie-Therese Rudolph (OE1 Zeit-Ton, Austria, 04/2023)

 

 

top

 



Reviews
Order book
Download open access publication (pdf)
Audio publications

HomeCalendarWorkSoundsCDsBioPressLinks